Neue Narrative für planetare Bildung: Neue WIRs

Kazuma Matoba und weitere Dozierende
Eine wichtige Leitfrage in dieser Vortragsreihe lautet: “Wie können wir Zeugnis über den Klimawandel ablegen und wie können wir neue Narrative für die planetarische Bildung schaffen?”
Die Anpassung an den Klimawandel ist eine evolutionäre Herausforderung, bei der wir verstehen müssen, dass wir die Zukunft tatsächlich mitgestalten. Wir denken jedoch, dass der Klimawandel ein technisches Problem ist, das mit Kohlendioxidemissionen zu tun hat. Aber es geht um mehr als das – es ist eine Anpassungsaufgabe, die auch unsere Überzeugungen, Werte und Weltanschauungen betrifft. Wir sollten nicht nur die praktischen, technologischen und verhaltensbezogenen Aspekte berücksichtigen, sondern auch die persönlichen und sozialen Aspekte. Um den blinden Fleck dieser Aspekte zu erkennen, brauchen wir neue Erzählungen mit einem neuen Bewusstsein. Diese Vortragsreihe lädt Wissenschaftler und Aktivisten ein, die neue WIRs konzipieren und praktizieren – globale, transgenerationale und planetarische WIRs.
Jeder Vortrag wird hybrid stattfinden – online und persönlich an der Universität – und alle Teilnehmer werden am 18. Juli zu einem planetarischen Kochen/Dinner eingeladen und ihre Kochkünste werden online präsentiert.

Termine:

18.04.2024
Prof. Dr. Kazuma Matoba – Studium fundamentale der UW/H
Neue Narrative für planetare Bildung: Neue WIRs

(Datum noch nicht bekannt)
Saúl Luciano Lliuya (Peru) & Studierende
Eine Begegnung mit Saul Lucian

02.05.2024
Vanda Witoto (Brazil)

23.05.2024
Prof. Dr. Jan-Christoph Heilinger – Fakultät für Wirtschaft und Gesellschaft der UW/H
Die Klimakrise – und ich

06.06.2024
Prof. Dr. Tobias Esch – Institutsleiter und Professor für Integrative Gesundheitsversorgung und Gesundheitsförderung & Dr. Thomas Hübl – Academy of Inner Science
Das Wir ist kollektiv in uns

13.06.2024
Helmy Abouleish (Egypt) – Geschäftsführer von SEKEM und Heliopolis Universität
Wirtschaft der Liebe auf dem Weg zum planetaren Wir

20.06.2024
Prof. Dr. Alfred Hirsch – Fakultät für Wirtschaft und Gesellschaft der UW/H
Beheimatung: Gastlichkeit und Ankunft

27.06.2024
Dr. Kathrin Käufer (USA) – Presensing Institute/MIT
From Ego- to Eco-system Societies: Experiences with innovating Transformational
Interventions


11.07.2024
Benjamin Greulich
Planetare Küche

18.07.2024
Planetares WIR-Party

New narratives for planetary education: New WEs

An important guiding question in this lecture series is: “How can we bear witness to climate change and how can we create new narratives for planetary education?”
Adapting to climate change is an evolutionary challenge where we need to understand that we are actually co-creating the future. However, we think of climate change as a technical problem that has to do with carbon dioxide emissions. But it’s more than that – it’s an adaptive challenge that also involves our beliefs, values and worldviews. We should not only consider the practical, technological and behavioral aspects, but also the personal and social aspects. To recognize the blind patch of these aspects, we need new narratives with new awareness. This lecture series invites scientists and activists who are conceptualizing and practicing new WEs – global, transgenerational and planetary WE.
Each lecture will take place hybrid – online and in person at the university – and all participants will be invited to a planetary cooking/dinner on July 18th and their cooking arts will be presented online.

What do I need to know to participate?

How will we learn?
Lectures and dialogues

Seminar Goal
new perspective and awareness to climate change

Maximum number of participants
30

 

Zur Merkliste hinzufügen Von der Merkliste entfernen
Kazuma Matoba
Apl.-Professor in der Fakultät für Wirtschaft und Gesellschaft in UWH Director of Institute for Global Integral Competence Kazuma Matoba is Apl.-Professor for Intercultural Education and Communication at Witten/Herdecke University, co-founder of Institute for Global Integral Competence e.V. He was born in Kobe/Japan where he has observed and learned for 30 years how to make a bridge between modern and tradition, western and eastern culture, body and mind, yin and yan, male and female, material and spirit, science and mystics, and science and art. For this learning journey Kazuma studied western and eastern philosophy, European and Japanese Linguistics, Johrei (Japanese medicine), Kado (traditional Japanese flower arrangement), Sado (traditional Japanese tee ceremony), Feldenkrais, Anthroposophy etc. After his PhD in Linguistics in Germany he was interested in dialogical philosophy by Martin Buber and David Bohm. Since that time he has facilitated many dialogue processes in Germany, Japan, China, Switzerland and USA. His research topics are cultural diversity, cosmopolitan communication, third-culture building, refugee crisis, and global social witnessing. The last topic is his life-long research theme because he has asked a question “how can human being feel more interconnected consciously” since more than 30 years.
E-Mail: kazuma.matoba@uni-wh.de
Jan-Christoph Heilinger
Alfred Hirsch
Tobias Esch
Thomas Hübl
Saúl Luciano Lliuya
Wie werden wir lernen?

Vorträge und Dialoge

Ziel der Veranstaltung

neue Perspektive und Bewusstsein zum Klimawandel

Max. Teilnehmendenzahl

30