"Lifestyle-Medicine" im Lichte von Megatrends - Herausforderung vs. Chance
In 5 Veranstaltungen werden Studierende jeweils zu einem Thema einen Einführungsreferat halten. Dieses wird dann ergänzt durch Beiträge von eingeladenen Gästen und schließt mit einer Diskussionsrunde. Das Referat inkl. einer Präsentation dient (neben Anwesenheits-Kontrolle) als Erfolgskontrolle.
„Lifestyle Medicine“ in Light of Megatrends – Challenge vs. Opportunity”
“Lifestyle Medicine” (LM) is a (not entirely) new movement in medicine that seeks to combine lifestyle aspects, psychological health, nutrition, and recovery for optimal salutogenesis (Lippman et al., 2024). It thus represents a counterproposal to traditional medicine, overturning its economic model and offering the opportunity to meet future megatrends in a more resource-efficient way.
In five sessions, students will each give an introductory presentation on a topic. This will then be supplemented by contributions from invited guests and concluded with a discussion round. The presentation serves (in addition to attendance control) as a performance assessment.
What do I need to know to participate?
The course is open to students from the first semester onwards. Specific knowledge of medicine is not required.
How will we learn?
For each event, a small group should meet with the teacher at least once in advance to discuss the preparation and scope of a presentation (approx. 30 minutes) that will introduce the topic on the evening of the event. A subsequent group discussion includes a guest who is an expert in a specific area that is the focus of that evening. At the end of the event, all students are asked to give feedback to the small group that initially presented.
Seminar Goal
In addition to a certain openness to topics that may not be „mainstream“, students should have an understanding of rational scientific theory and be interested in the question of how to obtain generalizable evidence.
Maximum number of participants
30
Hubert Trübel

Was muss ich mitbringen?
Der Kurs steht Studierenden vom ersten Fachsemester an offen. Spezifische Kenntnisse in der Medizin werden nicht vorausgesetzt.
Wie werden wir lernen?
Je Veranstaltung sollte sich eine Kleingruppe mit dem Lehrenden vorab min. 1x treffen, um die Vorbereitung und Umfang einer Präsentation (ca. 30 Min.) zu besprechen, die am Veranstaltungs-Abend das Thema einführt. In einer anschließenden Gruppen-Diskussion wird ein Gast einbezogen, der/die Expertin/e auf einem bestimmten Gebiet ist, das an diesem Abend im Focus steht. Zum Abschluß der Veranstaltung sind alle Studierenden aufgefordert der initial präsentierenden Kleingruppe Feedback zu geben.
Ziel der Veranstaltung
Neben einer gewissen Offenheit gegenüber Themen, die vielleicht nicht "mainstream" sind, sollten die Studierenden ein Verständnis von rationaler Wissenschaftstheorie haben und sich für die Frage interessieren, wie man zu verallgemeinerbarer Evidenz gelangt.
Max. Teilnehmendenzahl
30