Geschichte der nachhaltigen Landwirtschaft und Ernährung
History of sustainable agriculture and nutrition
Sustainability is a widely discussed topic but is currently under significant populist pressure, framed as either “unaffordable” or “unnecessary.” This seminar focuses on the question of how ideas of sustainability in agriculture and nutrition have been historically developed, sometimes instrumentalized, and carried forward. Examining sustainability always requires consideration of its economic, ecological, social, and, where applicable, cultural dimensions. The seminar aims to explore the historical origins of sustainable concepts across these dimensions, from the Early Modern Period to the reform movements of the 19th and early 20th centuries, as well as their use during National Socialism. Furthermore, it will examine the revival of such ideas in the post-war period, particularly in the 1970s. While European developments will be at the core of the discussion, selected global aspects will also be addressed.
What do I need to know to participate?
Basic historical knowledge of German (European) and global history is desirable.
How will we learn?
Lecture, discussion, knowledge transfer
Seminar Goal
Willingness to read, ability to discuss
Maximum number of participants
30
Armin Flender
Ich bin Geschäftsführer des Kulturwissenschaftlichen Instituts Essen (KWI) und Historiker. Mich inspiriert Nietzsche, wenn er schreibt, dass „der Mensch, neben der monumentalischen und antiquarischen Art, die Vergangenheit zu betrachten, oft genug eine dritte Art nötig hat, die kritische […]. Er muß die Kraft haben und von Zeit zu Zeit anwenden, eine Vergangenheit zu zerbrechen und aufzulösen, um leben zu können: dies erreicht er dadurch, daß er sie vor Gericht zieht, peinlich inquiriert und endlich verurteilt: jede Vergangenheit aber ist wert, verurteilt zu werden.“

Was muss ich mitbringen?
Historisches Grundwissen zur deutschen (europäischen) und Globalgeschichte sind wünschenswert.
Wie werden wir lernen?
Vortrag, Diskussion, Wissenstransfer
Ziel der Veranstaltung
Lesebereitschaft, Diskussionsfähigkeit
Max. Teilnehmendenzahl
30