Das Denken denken. Eine Einführung in die Philosophie

Thinking the thinking. An introduction to philosophy
Philosophy has to do with the self-evident. Its problem is that not everything that deserves to be called self-evident is self-evident. This results in a task that can easily be misunderstood: Because the actual object of philosophical thought is not its explicit findings, not empirical results, not proofs, but the rules, the conditions and assumptions that presuppose them, it could easily be considered superfluous. Why philosophy? When he hears this question, he reaches for his revolver, writes the philosopher Hans Blumenberg, only to realise that he has none. Nothing is as useless as the search for the usefulness of philosophy. Rather, philosophical thinking is characterised by the fact that it is impossible to say in advance whether it will be of any use if you engage in it, even if many people happily admit afterwards that it is more than useful, because it is the only way they can understand what science is by recognising the limits of scientificity. The mathematician and philosopher Alfred North Whitehead, who was well versed in theories of exactitude, said: ‘The aim of philosophy is nothing but discovery.’ And be it that in philosophising, philosophy itself can be discovered.
What do I need to know to participate?
Desire to think, interest in philosophy
How will we learn?
Lecture, discussion. It is assumed that texts have been read
Seminar Goal
Thinking and understanding
Maximum number of participants
30
Jürgen Werner
"Hochschullehrer, Manager- und Strategieberater, gelegentlich noch Journalist, Autor. Im übrigen halte ich es bei der Frage nach dem Beruf mit dem Romanschriftsteller Henri-Pierre Roché, der den Rat beherzigte, den ihm Albert Sorel, sein Professor an der Hochschule für Politikwissenschaft, gegeben hatte, und der in Truffaults Verfilmung von „Jules und Jim“ wörtlich übernommen ist. Dort heißt es: „Aber was soll ich werden?“ „Ein Neugieriger.“ „Das ist doch kein Beruf.“ „Das ist noch kein Beruf. Bald wird es einer sein. Die Zukunft gehört den berufsmäßig Neugierigen."

Was muss ich mitbringen?
Lust am Denken, Interesse an Philosophie
Wie werden wir lernen?
Vorlesung, Gespräch. Es wird vorausgesetzt, dass Texte gelesen sind
Ziel der Veranstaltung
Denken und Verstehen
Max. Teilnehmendenzahl
30