A Global History of Data

This seminar explores the epistemologies, technologies, practices and politics of data in global historical contexts. Tracing the evolution of humanity’s relationship with data from early record keeping to the current era of big data, we examine how notions of truth, knowledge and governance have been shaped by changing data capabilities across time and cultures.
Chun Xu
Xu, Chun 徐淳 ist Historiker für das spätkaiserliche China. Er promovierte 2018 an der Universität Heidelberg. Mit Schwerpunkt auf Landwirtschaft und Wassernutzung untersucht Chun das Zusammenspiel von Technologie und politischen Prozessen in der Song-, Yuan- und Ming-Zeit. Sein aktuelles Buchprojekt "Sediments of Conquest" ist eine Studie über das Ming-Reich vor Ort in seiner entlegensten Provinz Yunnan, in der er untersucht, wie das Studium der Technologie in einer überwiegend agrarischen Gesellschaft die Perspektive auf das Ming-China als vormodernes Reich neu formulieren könnte. Außerdem arbeitet er an einem Projekt, das die erkenntnistheoretischen und technologischen Grundlagen der Reformen im Song-China des elften Jahrhunderts untersucht.

Was muss ich mitbringen?
The seminar assumes a willingness to engage with interdisciplinary approaches to data studies. Participants should be prepared to critically analyze and discuss complex historical and theoretical concepts related to data, knowledge, and governance.
No prior expertise in data science or technical skills is required, but participants should have a general interest in history, sociology, anthropology, or related fields. A basic understanding of global history, cultural studies, or science and technology studies is desirable. Participants are expected to actively contribute to discussions and engage with the course materials, including readings, case studies, and group exercises.
Wie werden wir lernen?
Discussion-based sessions: Smaller seminar classes are well-suited for discussions about course readings, analysis of primary sources, and synthesizing connections between concepts.
Lectures providing historical/conceptual frameworks: While not completely lecture-based, short lectures will supplement discussions by offering context, introducing theorists, etc.
Student presentations and debates: Presentations or structured debates will be assigned to have students articulate interpretations and argue positions related to course ideas.
Ziel der Veranstaltung
Critical thinking, analytical skills, and interdisciplinary understanding
Max. Teilnehmendenzahl
30