Kunst sehen
Im Seminar geht es um die aktive Auseinandersetzung mit Vorlesungen zu Künstlern wie Giacometti, Arp, Moore u.a., die der leidenschaftliche Wahrnehmungsforscher und zweimalige Dekan der Fakultät für Kulturreflexion, Professor Michael Bockemühl (1943-2009) im Wittener Saalbau gehalten hat. Gesucht werden Studierende, die Lust haben, sich mit diesen – nicht nur für unsere Universitätsgeschichte – relevanten und immer aktueller werdenden Vorlesungen intensiv zu befassen und dazu beizutragen, sie in eine stimmige Buchform zu verwandeln. Wer Freude am Gestalten und selbständigen Arbeiten sowie an redaktioneller Arbeit auf Augenhöhe hat, ist hier richtig.
Seeing art
A lot depends on the way we see things. Not only the diagnosis of doctors, the judgement of politicians, the assessment of experts, but also our everyday actions are decisively determined by how we can see things.
The seminar is about actively engaging with lectures on artists such as Giacometti, Arp, Moore and others, which the passionate perception researcher and two-time Dean of the Faculty of Cultural Reflection, Professor Michael Bockemühl (1943-2009), held at the Saalbau in Witten. We are looking for students who would like to take an in-depth look at these increasingly topical lectures, which are not only relevant to the history of our university, and contribute to transforming them into a coherent book. Anyone who enjoys designing and working independently as well as editorial work on an equal footing is in the right place.
What do I need to know to participate?
There are no prerequisites in terms of content. Even those who have had no previous experience of art have the chance to gain their own access to art through seeing.
How will we learn?
The teaching and learning method is based on Friedrich Schiller, who wrote to the Duke of Augustenburg: “The dogmatic teacher […] forces his concepts on us, the Socratic teacher draws them out of us, the orator and poet gives us the opportunity to create them with […] freedom from ourselves.”
We usually learn the most when we are enthusiastic about something, when we see meaning in what we are doing. The publication of Bockemühl’s lectures has this potential.
The workload depends on the individual commitment of the participants and ranges from active participation in the seminar times and brief preparation and follow-up work to writing an epilogue, etc.
Seminar Goal
Deepening one’s own visual skills, knowledge of different artists, familiarisation with ways of dealing with works of art, development skills.
Maximum number of participants
20
David Hornemann von Laer
Was muss ich mitbringen?
Inhaltliche Voraussetzungen gibt es keine. Selbst wer bislang mit Kunst nichts anfangen konnte, hat hier die Chance, einen eigenen Zugang zur Kunst über das Sehen zu gewinnen.
Wie werden wir lernen?
Die Lehr- und Lernmethode orientiert sich an Friedrich Schiller, der an den Herzog von Augustenburg schrieb: "Der dogmatische Lehrer […] zwingt uns seine Begriffe auf, der sokratische lockt sie aus uns heraus, der Redner und Dichter gibt uns Gelegenheit sie mit […] Freiheit aus uns selbst zu erzeugen.“
Wir lernen für gewöhnlich dann am meisten, wenn uns etwas begeistert, wenn wir einen Sinn sehen in dem, was wir tun. Die Herausgabe der Vorlesungen von Bockemühl hat dieses Potential.
Der Workload hängt vom individuellen Engagement der Teilnehmenden ab und reicht vom aktiven Mittun in den Seminarzeiten und kurzen Vor- und Nachbereitungen bis hin zur Abfassung eines Nachworts etc.
Ziel der Veranstaltung
Vertiefung des eigenen Sehvermögens, Kenntnisse über unterschiedliche Künstler, Kennenlernen von Umgangsweisen mit Kunstwerken, Entwicklungskompetenz.
Max. Teilnehmendenzahl
20